În timpul implementării proiectului, s-au consolidat parteneriatele între universități și organizațiile economice publice și private, prin organizarea unui forum sectorial și intersectorial – in urma căruia s-a realizat un regulament al Consiliului Consultativ al UTCB. In cadrul aceluiași forum s-a discutat foaia de parcurs profesionala, o cerință a Uniunii Europene. A fost organizata o conferință a CCOC, cu participarea la întâlniri și sesiuni de bune practici ale Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră ale Universităților cu profil tehnic. De asemenea, a fost organizat un târg al ofertelor de munca, la care au participat companii reprezentative din domeniu construcțiilor. În cadrul dezvoltării activităților Centrului de Consiliere și Orientare în Carieră al UTCB, au fost realizate cinci parteneriate noi între CCOC și agenți economici, iar personalul implicat a participat la cursuri de formare continuă pentru dezvoltarea abilităților de consiliere. Asigurarea calității managementului proiectului s-a realizat prin coordonarea activităților și monitorizarea procesului de implementare.
Au fost realizate activitățile financiare, de resurse umane, achiziții si secretariat, organizarea și managementul echipei de proiect. Rezultatele obţinute comparativ cu cele preconizate, pana in prezent se prezinta astfel:
R1 – Studiu privind traseul profesional al absolvenților din ultimii 2 ani (A1.1)
Nu s-a realizat din cauza diminuării bugetului proiectului.
R2 – Raport privind competentele tehnice ale absolvenților. (A1.2)
Nu s-a realizat din cauza diminuării bugetului proiectului.
R3 – Regulament privind activitățile Consiliului Consultativ (A2.1)
In urma consultărilor cu companii reprezentative din domeniul construcțiilor, precum si prevederilor legale in vigoare, este necesara înființarea unui consiliu Consultativ al UTCB, cu actori relevanți din piața muncii. Scopul Consiliului este de a susține misiunea și viziunea universității și de a îndruma conducerea universității în luarea unor decizii importante privind acțiunile viitoare care au ca impact sectorul în care activează universitatea, cum ar fi: evaluări și implementări de programe de studii, modalități de comunicare cu viitorii angajați, practica studenților, tipurile de evenimente organizate de universitate.
Consiliul Consultativ al Universității Tehnice de Construcții București este un organism consultativ, format din reprezentanți ai entităților juridice care au legături cu domeniul construcțiilor, cum ar fi: companii, autorități publice, instituții, asociații.
Membrii Consiliului sunt persoane fizice, desemnate de către entitățile juridice pe care le reprezintă, care au competențe și experiență în domeniul construcțiilor și care au o reputație profesională și morală recunoscută.
În cadrul proiectului CNFIS-FDI-2024-F-0516, studenții Universității Tehnice de Construcții București au participat la o conferință specială, care a inclus prelegeri susținute de alumni ai universității și speakeri motivaționali din domeniul construcțiilor. Evenimentul a oferit participanților o perspectivă amplă asupra cerințelor și tendințelor actuale din industrie, subliniind importanța responsabilității profesionale și a utilizării materialelor de construcție sustenabile. Această inițiativă a avut scopul de a inspira studenții să își dezvolte o carieră în ingineria civilă, bazată pe inovație, sustenabilitate și bune practici.
În data de 18 aprilie 2024, în cadrul celei de-a VIII-a ediții a evenimentului ConstrucFest, a avut loc o consultare publică privind foaia de parcurs a profesioniștilor din domeniul industriei de construcții. Aceasta vizează calificarea forței de muncă din domeniul construcțiilor până în anul 2030, cu accent pe competențe verzi și digitale.
Participanți la acest forum au fost:
Acești parteneri colaborează pentru a dezvolta o strategie și o foaie de parcurs actualizate, menite să îmbunătățească calificările în sectorul construcțiilor, adaptându-le la cerințele actuale de eficiență energetică și digitalizare.
Obiectivele strategice prezentate în cadrul consultării au fost:
Universitatea Tehnică de Construcții București (UTCB) a jucat un rol esențial în organizarea și desfășurarea acestei consultări publice, demonstrându-și angajamentul față de formarea continuă și adaptarea curriculei universitare la cerințele actuale ale pieței muncii. Prin implicarea sa activă UTCB contribuie la pregătirea viitorilor specialiști în construcții, asigurându-se că aceștia dispun de competențele necesare pentru a face față provocărilor unei industrii în continuă evoluție.
R4 – Târgul Ofertelor de Muncă Construct Fest 2024 (A2.2)
Construct Fest a reunit în perioada 15-19 aprilie 2024 cele mai reprezentative companii din domeniu, viitori ingineri constructori, studenți și elevi. Pe parcursul celor cinci zile, evenimentul de referință pentru piața de construcții din România a facilitat interacțiunea live a companiilor cu participanții, atât în vederea recrutării, cât și pentru dezvoltarea parteneriatelor.
Participând la târgul companiilor și la stagiile de practică, studenții UTCB au avut șansa să cunoască reprezentanți ai unor companii importante din domeniul construcțiilor și să afli despre oportunitățile de angajare și care sunt stagiile de practică disponibile. Aceste zile au fost dedicate prezentării celor mai noi oportunități în domeniul construcțiilor.
Târgul Educațional a oferit elevilor o fereastră spre viitor, cu informații detaliate despre programele de studiu ale UTCB și oportunități internaționale, în timp ce Târgul Companiilor a deschis porțile pentru o carieră strălucită în proiectare, execuție, ofertare sau mentenanță, direct de la sursă pentru toți studenții UTCB.
Companiile prezente au fost: Aduro Impex, Allied Engineers, CONSTRUCȚII ERBAȘU, Concept Structure, Edit Structural, Holcim, Leviatan Design, MIT Clima, NESS, Popp & Asociatii, Profesional Consulting Engineers, TECNIC, CON-A, Concelex, DADA Proiect, Ghallard, Henkel, ECOAPA Design, STRABAG, PORR, Quadratum Architecture, Viarom, ALLBim, Engie, Hidroelectrica, Rotary, ROMCIM, Saidel Engineering, Societatea Română de Geotehnică și Fundații, SW Umwelttechnik România, Urban-INCERC, eDevize, PIPESUPPORT CONSULT, RAWLPLUG etc
Organizațiile profesionale partenere prezente la eveniment au fost: FEDERAȚIA PATRONATELOR SOCIETĂȚILOR DIN CONSTRUCȚII, Asociația Inginerilor de Instalații din România, Ordinul Auditorilor Energetici din România, Asociația Profesională pentru Monitorizare Geotehnică și Structurală.
Târgul Educațional a avut ca scop principal sprijinirea elevilor de liceu în obținerea informațiilor necesare despre programele de studiu ale celor 7 facultăți UTCB, chiar de la reprezentații acestora, dar și de la studenții ASCB – Asociația Studenților la Construcții București. Totodată, elevii și studenții au avut posibilitatea de a afla informații valoroase despre oportunitățile internaționale la care au acces prin apartenența universității la Alianța EU-CONEXUS – Universitatea Europeană pentru Dezvoltarea Durabilă Inteligentă a Zonelor Urbane de Coastă. Evenimentul contribuie anual la atragerea tinerilor spre o carieră în domeniul construcțiilor, sector prioritar pentru România în următorii ani.
R5: Document privind concluziile întâlnirilor CCOC – ARUST. (A2.3)
UTCB, prin Centrul de consiliere si Orientare in Cariera, a fost organizator al conferinței ” CONSILIEREA DE CARIERĂ – RESURSE ȘI STRATEGII PENTRU PROFESIONIȘTI – București, 07-09 noiembrie 2024, alaturi de Departamentul de Consiliere si Orientare in Cariera al Universitatii din Bucuresti. Conferinta a beneficiat de sprijinul Asociatiei Consilierilor din Romania ACROM si de prezenta specialiștilor din domeniul consilierii din domeniul preuniversitar si universitar. În cadrul proiectului «Sustenabilitate și susținere universitară pentru tineri în construcții“, cod CNFIS-FDI-2024-F-0516 au fost organizate întâlniri ale centrelor de consiliere si orientare in cariera din universități cu profil tehnic din Romania.
Vineri, 8 noiembrie 2024, in cadrul conferinței a avut loc sesiunea plenara moderata de Iulian SPATARELU, directorul Centrului de Consiliere si Orientare in Cariera al UTCB, cu titlul: Consilierea studenților din universitățile tehnice. Particularități și provocări. Pe parcursul a 2 ore au fost dezbătute următoarele subiecte:
Fiecare domeniu tehnic are propriile trasee profesionale, iar consilierii trebuie să ofere ghidare specializată, adaptată nevoilor fiecărui student.
În această sesiune s-au discutat detalii specifice despre consilierea în mediul universitar tehnic, cu exemple din trei mari instituții:
1. Universitatea Politehnica București (UPB)
2. Universitatea Politehnica Timișoara (UPT)
3. Academia Forțelor Aeriene „Henri Coandă” Brașov
Concluzii generale ale evenimentului
ØOrientarea către cariere variate în domeniul tehnic: Fiecare domeniu tehnic are propriile trasee profesionale, iar consilierii trebuie să ofere ghidare specializată, adaptată nevoilor fiecărui student.
ØPrevenirea abandonului universitar:
Tranziția către consilierea digitală prin platforme online și aplicații aduce beneficii, dar și provocări legate de confidențialitate și de păstrarea unei legături autentice între consilieri și studenți.
R6 – Upgrade platforma cariere.utcb.ro. (A2.4)
Platforma de internshipuri și legătură cu industria (https://cariere.utcb.ro) este utilizată de un număr foarte mare de studenți anual pentru legătura cu industria în cadrul unor programe de practica / internship / locuri de munca. Pe parcursul utilizării ei, s-au constatat o serie de deficiente. S-a dorit corectarea deficientelor, fapt ce va duce la o inserție mai eficientă pe piața muncii.
R7 – Minim 3 Workshop-uri/seminarii/evenimente care să le ofere studenților acces la informații/ oportunități in domeniul construcțiilor sustenabile. (A3.1)
Având în vedere tendințele actuale (naționale și internaționale) de conservare a mediului înconjurător, prin implementarea în domeniul construcțiilor a clădirilor cu structura de rezistență realizată din materiale sustenabile și „prietenoase” cu mediul, este necesară formarea atât a studenților cât si a cadrelor didactice in implementarea tehnologiilor si construcțiilor sustenabile..
În cadrul proiectului «Sustenabilitate și susținere universitară pentru tineri în construcții“, cod CNFIS-FDI-2024-F-0516 studenții au putut participa la 4 activități, urmărindu-se prin aceasta formarea lor, ca viitori specialiști în domeniul ingineriei civile, cu responsabilitatea de a cunoaște, înțelege și a implementa în practică materiale de construcții care să „răspundă” cerințelor impuse.
În cadrul Facultății de Inginerie a Instalațiilor a fost organizat concursul de eseuri Tehnico-Științifice cu tema “2034 – Viitorul Instalațiilor pentru Construcții Sustenabile”.
Beneficiile Conectării Studenților cu Meseriile din Construcțiile Sustenabile
R8 – Minim 2 ateliere pentru dezvoltarea de abilități practice într-un mediu de lucru real, cu participarea unor speakeri motivaționali /ALUMNI. (A3.2)
Studenții au putut participa la diverse activități, urmărindu-se prin aceasta formarea lor, ca viitori specialiști în domeniul ingineriei civile, cu responsabilitatea de a cunoaște, înțelege și a implementa în practică materiale de construcții care să „răspundă” cerințelor impuse.
Meseria de inginer presupune dezvoltarea de abilități practice in vederea implementării cunoștințelor învățate pe parcursul anilor de studiu.
Pe parcursul a 4 zile, mai multi studenti au putut exersa abilitati practice in cadrul atelierelor oferite astfel:
R9 – Sustinerea unui workshop fizic sau online privind ”Tehnici în Predare pentru Captarea Atentiei și Diminuarea Deficitului de Atentie”. (A3.3)
În cadrul activității A3.2: Dezvoltarea unui workshop privind ”Tehnici în Predare pentru Captarea Atentiei și Diminuarea Deficitului de Atentie” având ca si continut: Sesiuni de conștientizare, Metode și strategii de captare a atenției, Adaptarea pentru diferite stiluri de învățare, Exerciții practice și studii de caz, a fost organizat un workshop in sistem hibrid (fizic si online) cu titlul Inteligența Artificială: Optimizări, Eficientizări și Captarea Atenției cu Ajutorul AI.
Dl. ing. Viorel Spînu, expert în tehnologie și inteligență artificială, a fost invitatul principal al evenimentului. Domnul Spînu a oferit participanților o perspectivă actuală și detaliată asupra modului în care inteligența artificială poate transforma procesele de lucru, contribuind la optimizare, eficientizare și inovare.
Au fost oferite următoarele oportunități și resurse:
1. Optimizarea proceselor prin AI:
2. Eficientizarea comunicării:
3. Aplicații practice ale inteligenței artificiale:
4. Impactul AI asupra viitorului muncii:
Participanții au fost implicați activ în discuții, adresând întrebări relevante și împărtășind experiențe din domeniile lor de activitate. S-a evidențiat un interes crescut pentru aplicabilitatea practică a soluțiilor prezentate și pentru organizarea unor sesiuni similare în viitor.
Participarea a 34 de persoane demonstrează interesul crescut pentru inteligența artificială și aplicabilitatea acesteia în domenii diverse.
R10: Atelier de familiarizare cu tehnologiile digitale 3D / BIM în practica reală, sub îndrumarea experților din domeniu (A3.4)
Au fost organizate două ateliere de familiarizare cu tehnologiile digitale 3D / BIM în practica reală:
Atelierul s-a încheiat cu o vizită pentru exemplificare într-o clădire de pe domeniul Peleș.
Atelierele s-au bucurat de un real succes, studenții fiind foarte interesați de aceste domenii foarte actuale.
R11: Un grup de aproximativ 20 studenți si 5 cadre didactice/didactic auxiliar va efectua vizite de lucru pe Domeniul Regal Peleș (A3.5)
A fost organizată o mobilitate de lucru pentru studenți in vederea dobândirii unor competente tehnice privind construcții de patrimoniu/monument istoric, coordonate de Asociația pentru Patrimoniul Regal Peleș (APRP).
În perioada septembrie 2024, un grup de 21 studenți a efectuat vizite de lucru pe Domeniul Regal Peleș, coordonați de 5 cadre didactice si un consilier vocațional din UTCB.
Studenții au luat contact cu activitățile de restaurare a unor obiective pe domeniul regal Peleș, exersând abilități practice într-un domeniu de activitate foarte interesant. Entuziasmul cu care au participat la aceste activități, arată succesul mobilității in colaborarea noastră cu Asociația pentru Domeniul Regal Peleș.
R12: Minim 3 activități pentru familiarizarea studenților de anul I cu meseriile din domeniul de studiu ales (A4.1)
Au fost organizate o serie de 5 activități pentru familiarizarea studenților de anul I cu meseriile din domeniul de studiu ales.
Studenții au beneficiat de indrumarea doamnei ing. Daniela MOJOIU si a domnului ing. George JOITOIU – director tehnic. Au fost expuse informatii privind sistemele de ancoraj in constructii, si ce oportunitati pot avea absolventii UTCB in aceasta piata.
Studentii au putut efectua ancoraje in diferite elemente, in cadrul Academiei RawlPlug, si au asistat la efectuarea unor teste privind comportarea diferitelor sisteme .
R13: Încheierea a 5 noi parteneriate intre CCOC și instituții si organizații (A4.2)
În cadrul proiectului «Sustenabilitate și susținere universitară pentru tineri în construcții“, cod CNFIS-FDI-2024-F-0516 au fost semnate 5 parteneriate cu companii reprezentative din domeniu, după cum urmează:
1.Concept Structure SRL
Concept Structure SRL se bazează pe creativitate, analiză, responsabilitate și multă ingeniozitate pentru a oferi structuri interesante și eficiente, care depășesc așteptările. Compania abordează fiecare proiect cu o atingere unică și personală, pentru a satisface atât perspectivele arhitecturale, cât și cele economice.
2. Professional Consulting Engineers SRL
Professional Consulting Engineers (PCE) este specializată în furnizarea serviciilor de proiectare în domeniul ingineriei civile. Obiectivul companiei este de a implementa în fiecare proiect soluții creative și rentabile astfel încât să ofere clienților construcții sigure din punct de vedere structural și eficiente din punct de vedere financiar.
3. Movi Construct SRL
Societatea Movi Construct a fost înființată in anul 1994. Domeniul de activitate consta in comercializarea si instalarea sistemelor de climatizare (încălzire si răcire), ventilație cu sau fără aport de aer proaspăt, instalații sanitare si incendiu pentru spatii de birouri, spatii comerciale, hoteluri, locuințe, hale industriale, hale frigorifice si spatii de refrigerare.
4. Terano Construct SRL
Terano Construct este o companie românească de construcții având capital integral privat, înființată in anul 2008 in București. Terano Construct se numără deja printre cele mai respectabile companii de inginerie, construcții și Project management din Romania în domeniul construcțiilor civile si industriale. Compania oferă proiectare si servicii de antreprenorial general si de subcontractare care asigura progresul pe termen lung.
5. Vitalis Consulting SRL
Una din cele mai importante companii internaționale de consultanță din sectorul construcțiilor și imobiliare. Motto-ul companiei, „Building Trust”, afirmă angajamentul acesteia cel mai profund și mai apreciat față de Clienți: să ofere încredere, în timp ce livrează soluții profesionale, end-to-end, proiectelor lor de construcție. Rolul cheie al companiei în morfologia fiecărui proiect este de a acționa ca o legătură dinamică între Beneficiar, furnizori, consultanți profesioniști și terți, cum ar fi autoritățile locale, ONG-urile și publicul, cu scopul final: realizarea cu succes a oricărui proiect: în timp, pe buget și depășirea așteptărilor!
R14: Workshop pentru dezvoltarea abilităților de comunicare a studenților (A4.2)
A fost realizat un workshop pentru dezvoltarea activităților de comunicare a studenților UTCB in interacțiunea cu studenții Universității de Medicină și Farmacie din Craiova.
Eveniment s-a numit „We Build Healthy” și a fost desfășurat in 19 Aprilie 2024 in sala I2 FCCIA
Participanți – 35 studenți + profesori
Evenimentul „We Build Healthy”, organizat în cadrul „ConstructFest”, a reunit UMF Craiova, UTCB Facultațile de Inginerie și Facultatea de Traducere și Interpretare pentru a facilita un dialog interdisciplinar între medicină, inginerie și traducere.
Evenimentul a urmărit consolidarea colaborării academice și profesionale, promovând dezvoltarea de soluții inovatoare pentru problemele actuale.
R15: Participarea la un curs a cel puțin 2 persoane implicate in activitățile Centrului de Consiliere și Orientare în Carieră al UTCB (A4.3)
În cadrul proiectului «Sustenabilitate și susținere universitară pentru tineri în construcții“, cod CNFIS-FDI-2024-F-0516, Iulian SPATARELU – director CCOC si Anula COSOIU – consilier vocațional in cadrul CCOC, au participat la un curs de pregătire profesională în consiliere cu ajutorul programării neurolingvistice (NLP).
Cursul a fost împărțit in 2 module: NLP Practitioner si NLP Master.
1. Cursul NLP Practitioner:
Acest program este conceput pentru a facilita o transformare profundă, orientând participanții către succes atât pe plan personal, cât și profesional. Este destinat psihologilor, consilierilor, profesorilor și formatorilor care, prin natura profesiei lor, pot influența pozitiv gândirea, responsabilizarea și motivația pentru transformarea personală și profesională a beneficiarilor.
2. Cursul NLP Master:
Acest curs avansat este destinat celor care doresc să atingă un nivel superior în practicarea programării neuro-lingvistice, atât la nivel personal, cât și profesional. Participanții învață să utilizeze tiparele de limbaj NLP pentru a produce schimbări de perspectivă imediate și profunde prin comunicare.
R16: Participarea la cel puțin o conferință cu tematica de COC in universități (A4.3)
In cadrul conferinței ”CONSILIEREA DE CARIERĂ – RESURSE ȘI STRATEGII PENTRU PROFESIONIȘTI – București, 07-09 noiembrie 2024, UTCB, prin Centrul de consiliere si Orientare in Cariera, a participat cu 4 membri: Iulian SPATARELU – Director CCOC, Anula COSOIU – consilier vocațional CCOC, Mihaela IFTODE – reprezentant persoane dizabilități si Maria OSICEANU – conferențiar.
Conferința desfășurată pe parcursul a 3 zile a reprezentat un domeniu de real interes pentru membrii UTCB.
Conferința s-a adresat consilierilor din mediul universitar și preuniversitar din toată țara, precum și specialiștilor din departamentele de resurse umane ale companiilor interesate de colaborarea cu universitățile și au fost abordare următoarele teme:
R17: Realizarea de materiale de promovare a activităților CCOC, precum si pentru promovarea UTCB (A4.3)
În cadrul proiectului «Sustenabilitate și susținere universitară pentru tineri în construcții“, cod CNFIS-FDI-2024-F-0516, au fost realizate o serie de materiale promoționale pentru promovarea UTCB, dar si pentru creșterea vizibilității Centrului de Consiliere si Orientare in Cariera, in rândul studenților, elevilor, dar si pentru creșterea colaborării cu companiile din domeniu – CCOC – studenți – elevi – absolvenți UTCB.
Au fost realizate:
UTCB – reper internațional de excelență în educație, ȋnvăţământ, cercetare
În timpul implementării proiectului, s-au consolidat parteneriatele între universități și organizațiile economice publice și private, prin organizarea unui forum sectorial și intersectorial, participarea la întâlniri și sesiuni de bune practici ale Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră ale Universităților cu profil tehnic și implicarea agențiilor pentru ocuparea forței de muncă. De asemenea, au inceput demersurile pentru corelarea planurilor de învățământ și competențelor absolvenților cu cerințele mediului socio-economic / pieței muncii prin organizarea a trei workshop-uri și adaptarea unui program de studiu în concordanță cu tendințele pieței muncii în secolul XXI. În cadrul dezvoltării activităților Centrului de Consiliere și Orientare în Carieră al UTCB, au fost realizate cinci parteneriate noi între CCOC și agenți economici, iar personalul implicat a participat la cursuri de formare continuă pentru dezvoltarea abilităților de consiliere. De asemenea, Centrul s-a dotat cu teste standardizate și echipamente pentru o tranziție eficientă a studenților pe piața muncii. Asigurarea calității managementului proiectului s-a realizat prin coordonarea activităților și monitorizarea procesului de implementare.
Au fost realizate activitățile financiare, de resurse umane, achiziții si secretariat, organizarea și managementul echipei de proiect. Rezultatele obţinute comparativ cu cele preconizate, pana in prezent se prezinta astfel:
R1 – Document privind strategii de dezvoltare a invatamantului tehnic superior din Romania in secolul XXI (A1.1)
Au fost invitate să participe Universitățile Tehnice din România, alături de Ministerul Educației Naționale, Ministerul Muncii si Solidarității Sociale, dar si actori importanți din domeniul lndustriei. În cadrul conferinței s-a încercat identificarea nevoilor transversale de pe piața muncii din domeniul ingineriei.
Agenda conferinței s-a axat pe Dezvoltarea Învățământului Superior Tehnic în secolul XXl, precum și pe conștientizarea situațieii actuale a învățământului tehnic, nevoile imediate și tendiințele spre care se îndreaptă.
Această conferință s-a materializat prin realizarea unui document privind strategii de dezvoltare a invățământului tehnic superior din România in secolul XXI.
Contextul discuțiilor propuse de CCOC-UTCB:
Printre subiectele aduse în discuție s-au numărat inițiativele privind :
Alte strategii discutate au inclus:
Aceste inițiative reprezintă o abordare cuprinzătoare pentru a sprijini studenții în parcursul lor academic și pentru a reduce abandonul în universitățile tehnice, contribuind la formarea unei forțe de muncă pregătite și competitive în era tehnologiei și digitalizării.
Conferința din 25.04.2023 a adus în prim-plan întrebarea crucială: „Învățământul Tehnic Superior, ÎNCOTRO?”.
În cadrul Conferinței din data de 25.04.2023, în cadrul ConstructFest, Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră UTCB și reprezentanții ARUT Alianţa Română a Universităţilor de Ştiinţă şi Tehnologie din care fac parte Universitatea Politehnica din București, Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea ”Politehnica” din Timișoara, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Universitatea Tehnică de Construcții București, Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu”
Dezbaterile aprinse s-au concentrat pe transformările aduse de digitalizarea ingineriei și pe importanța dezvoltării abilităților transferabile și practice în procesul de învățare. Acestea reflectă tendințele și provocările actuale din domeniul învățământului tehnic superior.
Idei dezbătute:
Digitalizarea ingineriei:
Analiza impactului tehnologiilor digitale asupra procesului de predare și învățare în domeniul ingineriei.
Dezvoltarea abilităților transferabile:
Importanța cultivării abilităților transferabile pentru a pregăti studenții pentru provocările complexe ale pieței muncii.
Dezvoltarea abilităților practice:
Promovarea experiențelor practice și a stagii pentru consolidarea cunoștințelor teoretice într-un context aplicat.
Educație centrată pe nevoile cetățenilor vs. Nevoile studenților:
Dezbateri privind alinierea ofertei educaționale la nevoile societății și echilibrul cu așteptările și aspirațiile studenților.
Minimul de specialități menținute :
Evaluarea impactului deciziilor guvernamentale asupra diversității și relevanței specializărilor în învățământul tehnic superior.
Alimentări cu apă:
Strategii pentru a asigura accesul la resurse esențiale, cum ar fi alimentarea cu apă, pentru comunitățile universitare.
Sprijin pentru elevii din medii defavorizate:
Măsuri concrete pentru a oferi sprijin financiar și mentorat elevilor proveniți din medii defavorizate, contribuind la egalitatea de șanse.
Clasificarea programelor de software de către firme:
Implicarea firmelor în evaluarea și clasificarea programelor de software pentru a asigura relevanța acestora pe piața muncii.
Program de sprijinire a meseriei de inginer:
Propuneri pentru programe de sprijinire a meseriei de inginer, inclusiv facilități fiscale și programe extinse de stagiu.
Două cursuri ținute de mediul economic:
Reflectarea asupra beneficiilor și provocărilor asociate cu implicarea mediului economic în furnizarea a două cursuri, consolidând legătura dintre teorie și practică.
R2 – Analiza privind strategii de reducere a abandonului universitar şi creşterea angajabilităţii în domeniul studiat. (A1.1)
În cadrul întâlnirii din data de 24.04.2023, în cadrul ConstructFest, Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră UTCB și reprezentanții (CONSILIERI ȘI PRORECTORI ce au în subordine CCOC-URI) ai Centrelor de Consiliere ale Universităților din ARUT – Alianţa Română a Universităţilor de Ştiinţă şi Tehnologie din care fac parte Universitatea Politehnica din București, Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea ”Politehnica” din Timișoara, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Universitatea Tehnică de Construcții București și Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu”.
Au abordat o serie de idei și propuneri cu privire la reducerea abandonului în universitățile tehnice, evidențiind conexiunile strânse dintre mediul economic și instituțiile academice.
Aceste discuții au acoperit diverse aspecte, de la sprijinul financiar acordat pe durata stagiilor de program și a programelor de studii, până la emergența unor noi meserii în contextul tehnologiilor și digitalizării.
Iată măsurile de intervenție pentru prevenția abandonului, care au reieșit în urma întâlnrii :
– programe remediale pentru anul I
-programe de tutoring derulate de studenții de la anii mai mari
-proceduri interne care să permită identificarea studenților cu risc crescut de abandon
-elaborarea unor proceduri ce permit comunicarea eficient între toți participanții la procesul educațional: studenți, cadre didactice și angajatori.
În baza acestor măsuri se propune elaborarea unui plan ce urmează a fi implementat:
Plan de Intervenție pentru Prevenirea Abandonului la Universitatea Tehnică de Construcții:
1. Programe Remediale pentru Anul I:
– Evaluare Inițială: Identificarea studenților cu dificultăți academice și de adaptare în timpul primului semestru.
-Sesiuni de Tutorat: Organizarea de sesiuni de tutorat regulate pentru a oferi sprijin academic suplimentar în materiile cu care se confruntă studenții. Consiliere academică și personală.
2. Programe de Tutorat Derulate de Studenții de la Anii Mai Mari:
– Formare pentru Tutori: Furnizarea unei formări adecvate pentru studenții tutore pentru a-i pregăti să ofere sprijin eficient.
– Sesiuni de Tutorat și Consiliere: Organizarea de sesiuni de tutorat și consiliere conduse de studenți din ani mai mari pentru a oferi îndrumare și de adaptare.
3. Proceduri Interne pentru Identificarea Studenților cu Risc Crescut de Abandon:
– Monitorizare : Implementarea unui sistem de monitorizare a performanțelor academice pentru a identifica studenții cu rezultate slabe sau absențe frecvente.
– Intervenția Timpurie:* Dezvoltarea unor proceduri pentru raportarea și intervenția timpurie în cazul studenților identificați cu risc crescut de abandon.
4. Elaborarea unor Proceduri pentru Comunicare Eficientă între Toți participanții:
– Platforme Online: Utilizarea platformelor online pentru a facilita comunicarea între studenți, cadre didactice și angajatori.
– Sesizare și rezolvarea problemelor: Implementarea unui sistem eficient de sesizare și rezolvare a problemelor pentru a răspunde rapid la nevoile și preocupările studenților și cadrelor didactice.
– Evenimente și Sesiuni de Informare: Organizarea de evenimente și sesiuni de informare pentru a promova comunicarea și colaborarea între toate părțile implicate.
Monitorizare și Evaluare:
– Evaluare Continuă: Monitorizarea și evaluarea constantă a eficacității măsurilor implementate și ajustarea acestora în funcție de feedback-ul și rezultatele obținute.
– Analiză a Ratei de Abandon:* Analiza regulată a ratei de abandon pentru a identifica tendințele și a interveni prompt acolo unde este necesar
R3 – 3 întâlniri comune cu studenți/absolvenți, cadre didactice și agenți economici pentru creșterea șanselor de angajare in domeniul studiat (A1.2+A2.1)
Au fost organizate 3 intalniri comune cu studenți/absolvenți, cadre didactice și agenți economici (R3) pentru creșterea șanselor de angajare în domeniul studiat (A2.1)
(1) Prima întâlnire la Faculatea de Instalații a fost în 18 Mai 2023, au participat firmele PiPE DESGN S.R.L, ECOAPA DESIGN S.R.L., WiLLO, și SC DECATECH PROIECT SRL .
Au fost prezenți un număr de 35 de studenți, întâlnirea a durat 2.5 ore și a avut scopul de a face cunoscute și de a găsi un numitor comun între competențele dobândite prin pregătirea academică și așteptările angajatorilor și ale absolvenților în momentul inserției pe piața muncii.
De asemenea au fost analizate atât verbal cât și printr-un chestionar oferit firmelor, cele mai importante aptitudini, capacități și competențe pe care trebuie să le aibă un student aflat în interNship sau un nou angajat în cadrul companiei.
În urma dezbaterilor, cadrele didactice, actorii din piața muncii și studenții au concluzionat că este nevoie bineînțeles de :
• competențe tehnice bine cunoscute, pe care facultatea le asigură pe deplin,
• de competențe digitale,
• competențe sociale ,
• competețe de a învăța să înveți,
• capacități de adaptare la schimbări,
• competențe de comunicare
• competențe multilingvistice
(2) A doua întâlnire la Faculatea de Hidrotehnică a fost în 22 Mai 2023, au participat firmele APA NOVA S.A, ERBASU S.A., EPTISA , RAMBOLL, PIPE LIFE SRL, PIPE DESIGN SRL, SC DEXTH PROIECT SRL
Au fost prezenți un număr de 30 de studenți, întâlnirea a durat 3 ore și a avut scopul de a face cunoscute și de a găsi un numitor comun între competențele dobândite prin pregătirea academică și așteptările angajatorilor și ale absolvenților în momentul inserției pe piața muncii.
De asemenea au fost analizate atât verbal cât și printr-un chestionar oferit firmelor , cele mai importante aptitudini, capacități și competențe pe care trebuie să le aibă un student aflat în intership sau un nou angajat în cadrul companiei.
• În urma dezbaterilor, cadrele didactice, actorii din piața muncii și studenții au concluzionat că este nevoie bineînțeles de :
• competențe tehnice bine cunoscute, pe care facultatea le asigură pe deplin,
• de competențe digitale,
• competențe sociale ,
• competețe de a învăța să înveți,
• capacități de adaptare la schimbări,
• competențe de comunicare
• competențe multilingvistice
(3) A treia întâlnire cu Faculatea de Inginerie Civilă și Construcții Agricole -CCIA și Facultatea de Inginerie în Limbi Străine -FILS a fost în 23 Mai 2023, au participat firmele: ERBASU S.A, CONCELEX S.A, DESA ENGINEERING SRL, CONSTRUCTION PCE DESIGN SRL, SELFCONSULTING SRL, REINFORCEMENT ENGINEERING & DESIGN SRL, SC ENGINEERING PLUS SRL.
Au fost prezenți un număr de 60 de studenți, întâlnirea a durat 3 ore și a avut scopul de a face cunoscute și de a găsi un numitor comun între competențele dobândite prin pregătirea academică și așteptările angajatorilor și ale absolvenților în momentul inserției pe piața muncii.
De asemenea au fost analizate atât verbal cât și printr-un chestionar oferit firmelor, cele mai importante aptitudini, capacități și competențe pe care trebuie să le aibă un student aflat în intership sau un nou angajat în cadrul companiei.
În urma dezbaterilor, cadrele didactice, actorii din piața muncii și studenții au concluzionat că este nevoie bineînțeles de:
• competențe tehnice bine cunoscute, pe care facultatea le asigură pe deplin,
• de competențe digitale,
• competențe sociale ,
• competețe de a învăța să înveți,
• capacități de adaptare la schimbări,
• competențe de comunicare
• competențe multilingvistice
Pentru toate acestea, a reieșit că studenții mai au nevoie de antrenament susținut bineînțeles cu sprijinul profesorilor, al mentorilor și al practicii și intership-urilor din cadrul firmelor.
Firmele au transmis că mai pot solicita informații despre proiectele la care au lucrat în trecut studenții, de exemplu în voluntariat, nivelul de responsabilitate și rezultatele obținute.
De asemenea este de interes o minimă cunoaștere teoretică a instrumentelor și a echipamentelor specifice, precum și a interpretării de planuri și desene tehnice.
Gestionarea situațiilor dificile, printr-o bună reziliență, stăpânire de sine și păstrarea valorilor personale este bineînțeles foarte apreciată.
La întâlnire a mai fost analizat și viitorul ingineriei în domeniul construcțiilor civile, acest demers este necesar și binevenit pentru ca absolvenții să devină buni specialiști și să aducă o valoare adăugată în domeniile în care activează, în funcție de necesitățile pieței muncii la zi.
De asemenea, se identifică noi direcții de sprijin pe care Centrele de Consiliere le pot oferi studenților din domeniul ingineriei.
R4 – Realizarea a 3 sesiuni de consiliere de grup a studenților privind realizarea portofoliului de angajare, pregătirea pentru interviu, căutarea unui loc de munca (A1.3+A2.1)
Au fost realizate a 3 sesiuni de consiliere de grup (R3) a studentilor privind realizarea portofoliului de angajare, pregătirea pentru interviu, căutarea unui loc de munca (A2.1).
Sesiunea 1: Realizarea Portofoliului de Angajare
În această primă întâlnire, ne-am concentrat pe importanța și structura unui portofoliu de angajare eficient pentru viitorii ingineri. Am explorat diferite formate și metode de prezentare a informațiilor, inclusiv mostre de proiecte, lucrări relevante și certificări. Am accentuat importanța evidențierii proiectelor de inginerie din imul semestrelor, în portofoliu, inclusiv propuneri de proiecte în echipă.
Am subliniat necesitatea prezentării într-un mod clar și concis, evidențiind competențele tehnice și abilitățile practice relevante pentru domeniul ingineriei.
Sesiunea 2: Pregătirea pentru Interviu
În sesiunea de pregătire pentru interviu, ne-am axat pe tehnici și strategii specifice pentru interviurile de angajare în domeniul ingineriei.
Am discutat despre modalități de pregătire pentru întrebările tehnice specifice domeniului și de gestionare a situațiilor de stres. Am organizat simulări de interviu, oferind studenților feedback individualizat și sugestii pentru a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare și prezentare.
Am oferit exemple concrete și scenarii de interviu pentru a ajuta studenții să se pregătească pentru întrebările legate de proiecte anterioare, soluționarea problemelor și abilitățile lor tehnice.
Sesiunea 3: Căutarea unui Loc de Muncă
În aceată întâlnire, am explorat modalități practice de căutare a unui loc de muncă în domeniul ingineriei. Am discutat despre canalele specifice de recrutare și rețele profesionale relevante pentru ingineri, precum și despre metode eficiente de networking în industria ingineriei.
Am oferit sfaturi pentru optimizarea profilului online și a CV-ului, precum și pentru abordarea directă a potențialilor angajatori. Am evidențiat importanța construirii și menținerii unei rețele profesionale în domeniul ingineriei, inclusiv participarea la evenimente de networking și conectarea cu profesioniști din industrie pentru a accesa oportunități de carieră. Aceste activități au oferit studenților, viitori ingineri un cadru solid pentru pentru intrarea pe piața muncii în domeniul ingineriei.
Prin aceste sesiuni am dorit să oferim studenților, viitori ingineri un cadru mai adaptat pentru a-și dezvolta competențele și a-și urmări obiectivele de carieră în domeniul ingineriei.
R5: 1 program de studii de licență si / sau master va fi analizat si adaptat la cerințele pieței muncii (A1.2+A2.2)
Programul de Master – Tehnologia și Managementul Lucrărilor în Construcții, a fost analizat de un grup comun format din fosti absolventi (actuali reprezentanti ai companiilor de profil din piața muncii) + cadre didactice, în vederea adaptării/ actualizării planului de invățămănt în concordanță cu piața muncii.
Rezumat al celor trei întâlnire pentru reorganizarea programului de Master TMLC Tehnologia și Managementul Lucrărilor în Construcții
1. Consolidarea Programului de Master:
– Importanța adaptării la cerințele pieței muncii.
– Prioritizarea competențelor practice și tehnologice.
– Integrarea practicii în program.
2. Modernizarea Procesului Didactic:
– Adăugarea tehnologiilor moderne în fiecare disciplină.
– Organizarea cursurilor de tehnologie și sustenabilitate.
– Focusul pe gestionarea conflictelor și managementul echilibrului între materiale, tehnologii și aspectele ecologice.
3. Parteneriate cu Industria:
– Colaborarea cu companii pentru integrarea experienței practice în procesul de învățământ.
– Monitorizarea degradării și identificarea erorilor în proiectare și construcție.
Planuri de Acțiune Propuse:
1. Modernizarea Programului de Master:
– Revizuirea planului de învățământ pentru a include proiecte practice transversale și cursuri opționale de tehnologii moderne.
– Extinderea perioadei de practică pentru a asigura experiență relevantă în industrie.
2. Îmbunătățirea Calității Didactice:
– Recrutarea de cadre didactice cu experiență în domeniu și promovarea schimbului de cunoștințe între industrie și universitate.
– Dezvoltarea și implementarea unor programe de formare continuă pentru cadrele didactice existente pentru a se menține la curent cu noile tehnologii și practici din domeniu.
3. Colaborări cu Industria:
– Înființarea unor parteneriate strategice cu companii din domeniul construcțiilor pentru stagii de practică, proiecte de cercetare și programe de mentorat.
– Organizarea de evenimente și conferințe periodice pentru a facilita schimbul de idei și bune practici între academia și industrie.
4. Sustenabilitate și Inovare:
– Integrarea conceptelor de sustenabilitate și eficiență energetică în toate aspectele programului de studii.
– Promovarea inovației și a proiectelor cu amprentă ecologică redusă în proiectele studenților și în cercetarea academică.
Aceste planuri de acțiune vor asigura ca Programul de Master va fi în pas cu evoluțiile din industria construcțiilor și va pregăti studenții pentru provocările și oportunitățile viitoare din domeniu.
R6 – Minim 3 activități pentru familiarizarea studenților de anul I cu meseriile din domeniul de studiu ales. (A3.2)
Au fost realizate 3 activiăți de familiarizare a studentilor de anul I cu meseriile din domeniul de studiu ales (R6), la programele de licență CFDP, Robotică și Mecatronică și Utilaj Tehnologic
(1) Facultatea de Căi Ferate Drumuri și Poduri a fost în 25 Mai 2023, au participat firmele POOR CONSTRUCT S.R.L; SENSALL SEISMIC SRL; SIXENSE ROMANIA CONSRUCTII SRL, VIOTOP SRL, SC DECATECH PROIECT SRL
Au fost prezenți un număr de 20 de studenți, întâlnirea a durat 2 ore și a avut scopul de a face cunoscute meseriile din domeniu și noile tendințe ale viitorului, bazate pe competențele europene, pentru o cât mai bună adaptare la cerințele Pieței Muncii.
Raport privind meseriile viitorului în fiecare domeniu specificat, în conformitate cu competențele:
Inginer de Căi Ferate, Drumuri și Poduri:
(2) Facultatea de Inginerie Mecanică și Robotică în Construcții, specializarea Mecatronică a fost în 26 Mai 2023, au participat firmele SAIDEL NINEERONG SRL, IHP – Institutul de Hidraulică și Pneumatică si SC ENGINEERING PLUS SRL.
Au fost prezenți un număr de 15 de studenți, întâlnirea a durat 2 ore și a avut scopul de a face cunoscute meseriile din domeniu și noile tendințe ale viitorului, bazate pe competențele europene, pentru o cât mai bună adaptare la cerințele Pieței Muncii.
Inginer Robotică sau Mecatronică:
(3) Facultatea de Inginerie Mecanică și Robotică în Construcții, specializarea Utilaj Tehnologic pentru Constructii a fost în 26 Mai 2023, au participat firmele SAIDEL NINEERONG SRL, IHP – Institutul de Hidraulică și Pneumatică, REINFORCEMENT ENGINEERING & DESIGN SRL, SC DEXTH PROIECT SRL.
Au fost prezenți un număr de 35 de studenți, întâlnirea a durat 3 ore și a avut scopul de a face cunoscute meseriile din domeniu și noile tendințe ale viitorului, bazate pe competențele europene, pentru o cât mai bună adaptare la cerințele Pieței Muncii.
Inginer Utilaje în Construcții:
R7 – Încheierea a 3 noi parteneriate intre CCOC și instituții si organizații din spațiul public și privat (A3.2)
Parteneriatele au fost încheiate cu următoarele firme pe trei ani:
Implicând ca la solicitarea CCOC-UTCB din timp, să poate participa și susține cu expertiza, întâlnirile tematice.
R8 – Organizarea sau participarea la un curs a cel putin 3 persoane implicate in activitățile Centrului de Consiliere și Orientare în Carieră al UTCB, pentru dobândirea de noi competențe necesare activităților de consiliere (A3.3)
5 persoane implicate in activitatile Centrului de Consiliere si Orientare in Carierd al UTCB, au participat la un curs de formare pentru dob6ndirea de noi competente necesare activitafilor de consiliere (RB/A3.3).
Scopul acestui curs a fost, să îmbunătățească cunoștințele și abilitățile participanților în domeniul activităților de orientare în carieră. În cadrul său, consilierul de orientare profesională oferă îndrumare și sprijin pentru a lua decizii importante legate de alegerea unei profesii sau ocupații, participarea la cursuri de calificare, recalificare sau perfecționare, precum și pentru procesul de schimbare a ocupației sau locului de muncă.
Cursul de – Consilier Orientare privind Cariera cod COR 242306 a fost absolvit de următorii cursanți care au primit certificat de absolvire pentru ocupația -Consilier Orientare privind Cariera cod COR 242306: BRICIU Monica, COȘOIU Anula, ERBAȘU Ruxandra, IFTODE Mihaela, STOIAN Marina
R9 – Participarea la cel puțin o conferinta cu tematica de COC in universitati a cel putin 2 persoane implicate in activitățile Centrului de Consiliere și Orientare în Carieră al UTCB (A3.3)
Directorul CCOC si consilierul angajat au participat în luna noiembrie la conferinta „Strategii și resurse pentru orientarea în carieră in mediul universitar” organizată de Universitatea din Craiova (R9/A3.3)
Evenimentul a fost organizat în luna noiembrie de Universitatea din Craiova, prin Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră, în parteneriat cu ACROM și s-a încadrat în seria acțiunilor care au susținut stabilirea unui dialog între reprezentanții centrelor de consiliere și orientare în carieră din mediul universitar, privind diseminarea exemplelor de bune practici și elaborarea unor strategii comune de creștere a gradului de angajabilitate al absolvenților cu studii superioare.
La întâlnirea respectivă, s-a reușit diseminarea exemplelor de bune practici și elaborarea strategiilor comune pentru îmbunătățirea gradului de angajabilitate al absolvenților cu studii superioare, conform obiectivelor stabilite. S-au consolidat parteneriatele între universități și centrele de consiliere și orientare în carieră, promovând dialogul constructiv și schimbul de idei. De asemenea, s-au identificat oportunități de colaborare viitoare pentru continuarea eforturilor în sprijinul tranzițiilor educaționale și dezvoltării competențelor transversale ale studenților.
R10: Realizarea de materiale de promovare a activităților CCOC, precum si pentru promovarea UTCB (A1.1+A2.1+A3.2)Au fost realizate materiale de promovare a activitaților CCOC precum si promovarea UTCB (Rl0/A1.I+A2.1+A3.2)
Au fost realizate:
• 2000 buc pliante
• Roll-up CCOC
• Banner
• Servicii promovare UTCB în cadrul ConstructFest 2023
R11: Achiziția de teste/instrumente de consiliere (A3.2)
S-a realizat achizitia de testelinstrumente necesare activitililor de consiliere si orientare in carieri (Big Five Questionnaire + lntelligenz-struktur) (A3.2)
R12 – Raport tehnic și financiar (A4.1+A4.2)
R13 – Raport execuție bugetară finală (A4.1+A4.2)
R14 – Raport implementare (A4.1+A4.2)