Reuniunea Alianței Române a Universităților de Știință și Tehnologie (ARUST) din cadrul ConstructFEST 2024
Comunicat de presă 15.04.2024
Alianța Română a Universităților de Știință și Tehnologie (ARUST), constituită din Universitatea Națională de Știință și Tehnologie POLITEHNICA București, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea „Politehnica” din Timișoara, Universitatea Tehnică de Construcții București, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București, Academia Tehnică Militară Ferdinand I, Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu și Universitatea Tehnică a Moldovei, s-a reunit la Universitatea Tehnică de Construcții București în perioada de 15-16 aprilie 2024 în cadrul ConstructFEST, eveniment de referință din domeniul construcțiilor.
În cadrul întâlnirii ARUST au fost abordate subiecte precum: învățământul dual, învățământul de scurtă durată, microcertificările și standardele minimale CNATDCU. De asemenea, ARUST a luat în discuție generarea de propuneri pentru constituirea comitetelor de selecție, a comisiilor de specialitate și a CNATDCU.
În ceea ce privește prevederile legii 199/2024 a învățământului superior, privind sistemul de micro-certificare, învățământul superior dual și învățământul superior de scurtă durată, ARUST consideră că:
- universitățile din cadrul Alianței analizează cele mai potrivite abordări pentru transpunerea în practica didactică a prevederilor legale privind microcertificarea, învățământul dual și cel de scurtă durată;
- universitățile participă la dezvoltarea de consorții regionale și campusuri profesionale integrate pentru învățământ dual, partenerii din industrie fiind aproape de universități pentru a sprijini programele de învățământ dual. Având în vedere că interesul acestor parteneri din industrie pentru programele duale poate fluctua masiv în raport cu evoluția fiecărui sector din economia națională, programele de învățământ dual trebuie organizate în paralel cu programele de învățământ tradiționale, de lungă durată;
- universitățile manifestă disponibilitatea de a organiza programe de studii de scurtă durată după definitivarea legislației subsecvente și îmbunătățirea cadrului legal privind accesul la diferite profesii a absolvenților unui program de studii de scurtă durată. Este necesar ca programele de studii de scurtă durată să fie corelate cu programele de studii de licență.
În ceea ce privește proiectul de standarde minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor, elaborate de CNATDCU, ARUST face următoarele precizări:
- standardele minimale continuă abordarea din trecut, fiind bazate în special pe criterii cuantificabile direct (de exemplu, număr de articole indexate, factorul de impact al revistei, numărul de citări) și nu pe calitatea producției științifice a unui candidat. Mărimile direct cuantificabile menționate anterior, deși au avantajul că pot fi aplicate în evaluarea unui candidat, nu descriu în mod relevant calitatea cercetării științifice a candidatului și nici rezultate acesteia prin prisma calității propriu-zise sau a relevanței sociale;
- la nivel internațional, inclusiv la nivelul Comisiei Europene, are loc o schimbare de paradigmă în ceea ce privește modul de descriere a calității producției științifice a unui cercetător prin mutarea accentului de pe cantitate pe calitate;
- standardele minimale impuse în domeniul ingineriei sunt de natură să împiedice dezvoltarea domeniului, prin limitarea accesului la funcțiile didactice de conferențiar sau profesor universitar a specialiștilor. Prin descurajarea abilitării cadrelor didactice pentru conducerea de doctorat în inginerie, se pune în pericol existența școlilor doctorale din acest domeniu cu impact direct asupra calificării profesionale a specialiștilor din domeniu.
În perioada următoare ARUST, în calitate de organizație reprezentativă pentru învățământul superior și cercetarea științifică, va înainta către Ministerul Educației propuneri pentru constituirea comitetelor de selecție, a comisiilor de specialitate și a CNATDCU. În acest context, ARUST solicită Ministerului Educației ca membrii comitetelor, comisiilor și a CNATDCU să fie selectați dintre persoanele propuse.
ARUST recunoaște eforturile Ministerului Educației de a susține accesul studenților la programele de studii din domeniile știință, tehnologie, inginerie, matematică (STIM). Însă, având în vedere cererea foarte mare de specialiști cu studii superioare tehnice se impun măsuri suplimentare pentru susținerea programelor de studii din STIM.
ARUST va continua să lucreze cu toți actorii relevanți pentru a promova și sprijini educația tehnică și cercetarea în România.
Prin profilul universităților partenere, ARUST reprezintă astăzi, la nivel național, cel mai mare formator și furnizor de resursă umană înalt calificată în domenii prioritare economiei românești, factor esențial al unei dezvoltării sustenabile, reprezentând interesele a 100.000 de studenți. ARUST acoperă o largă și diversă paletă de specializări de maximă actualitate și importanță strategică, precum știința calculatoarelor, automatizări industriale, robotică, microelectronică, autovehicule electrice, energii regenerabile, sisteme flexibile de fabricație, clădiri inteligente, cybersecurity, inteligența artificială, blockchain, infrastructură critică, reziliență la dezastre, arhitectură și urbanism, și multe, multe alte noi tehnologii ce prefațează acest secol al high-tech.